Vanaf 2 juni weer open voor gesprekken en massages

Vanaf dinsdag 2 juni verwelkomen wij bekende en nieuwe gasten in het inloophuis. Alle ontmoetingen, ook inloop, gaan op afspraak.

Onze gastvrouwen/heren, raadsvrouwen/geestelijk begeleider, verschillende adviseurs en onze masseurs kunnen u weer ontvangen.
Wandelen kaneen prettige manier zijn om een gesprek te voeren. Wij bieden ook deze mogelijkheid aan.

Oefeningen met Henriëtte

In deze periode van afstand naar andere mensen, kom je wat dichter bij jezelf door fysiek te oefenen met niets anders dan aandacht als begeleiding.
Onze yoga docent Henriëtte heeft een drietal oefeningen: Berghouding, Heldenhouding en de Prana Mudra (het gebaar van de adem). Deze oefeningen kunnen prima thuis worden gedaan nu dat bij 'kLEEF! even niet mogelijk is. Dat kan soms verfrissend zijn!

Henriëtte wenst jullie veel oefenplezier toe!

Oefening 1: Berghouding

Ga staan, voeten heupbreedte recht naar voren, laat in de schouders uitademend dieper los.
Ontspan de knieën. Breng de nek en de kruin inademend in het verlengde van de wervelkolom, strek de kruin licht naar boven. Uitademend schouders los en de armen en handen ontspannen omlaag. Met aandacht breng je je navel iets meer richting de wervelkolom. Voel hoe je staat.

Uitleg:

We zitten nu wellicht meer dan we normaliter zouden doen, ontstaat er gemakkelijk een verkeerde en vermoeide houding met een gespannen rug. Met deze oefening werken we aan een bewuste, opgerichte houding. Door de voeten recht naar voren te plaatsen, kan met voldoende aandacht de hele houding verbeteren, en het ademgevoel intensiever worden.

Oefening 2: Heldenhouding

Ga staan, één voet voor, de ander achter, voeten heupbreedte. Het voorste been is gebogen, het achterste been gestrekt, de buitenste rand van de achterste voet in de grond.
Het bekken in het midden plaatsen, en voel de kracht vanuit het bekken naar beide voeten in de aarde.
Armen ontspannen en bij een inademing zijwaarts omhoog brengen, uitademend schouders meer los. Blijven staan, bewust doorademen. Daarna de positie van de benen wisselen.

Uitleg:

De heldenhouding is bijzonder geschikt tijdens deze spannende periode vol onzekerheden.
Het totaal van de oefening geeft een stabiele, krachtige houding, solide geworteld in de grond, om van daarbuiten kracht omhoog te richten.
Als held ervaar je jezelf als individu, zowel sterk als kwetsbaar.

Oefening 3: Prana Mudra, het gebaar van de adem

Ga gemakkelijk zitten, als je op de grond zit met je benen ingetrokken.
Zorg dat je opgericht zit, ontspannen en met niet te veel moeite.
Breng de handpalmen vóór de buik, geef de handen een tedere en zorgzame uitdrukking.
Adem uit, wanneer je de buik loslaat en inademt begeleiden de handen de adem voorlangs naar de borst, keel en wellicht verder. Uitademend volg je de adem met je aandacht weer terug, waarbij de armen in een groot gebaar zijwaarts omlaag gaan tot ze weer voor de buik zijn. Dan ben je even “leeg.” Als het impuls van de inademing weer komt, ga je door.

Uitleg:

Deze oefening, het gebaar van de adem, is mooi om voorafgaande aan een meditatie te doen.
Hiermee begin je je meditatie vanuit een stemming van levenskracht, vreugde, en openheid naar de kosmos.
Neem vooral de tijd om na te voelen.

yoga collage